2007-Zeeland

Zeilvakantie 2007: heerlijk 4 (!) weken op pad met de Why Not. Het plan is via het Markermeer, IJsselmeer en een stukje Waddenzee naar den Helder te gaan om daarna af te zakken naar de Zeeuwse en Belgische kust. Antwerpen staat deze zomer op het verlanglijstje, dus het FD-nummer (nodig voor Belgi) alvast aangevraagd.

Zondag 15 juli - Blocq van Kuffeler -> Enhuizen (Buyshaven) - 23,0 NM
Op ons gemak naar de Blocq van Kuffeler laten brengen door Maaike. De verwachting was dat het een warme, zonnige dag zou worden. De temperatuur was goed, maar de zon hebben wij eignelijk niet gezien. Met een rustig noord-ooster windje koers gezet naar Enkhuizen. Voor Enkhuizen toch nog even een extra slag moeten maken tot vlak voor de aanloop van Broekerhaven. Daarna een snelle schutting door de sluis en op naar de Buyshaven.
NO2-3 - bewolkt, 22,2 NM op de GPS, 23 NM op het log

Maandag 16 juli - Enkhuizen -> den Oever - 18,5 NM
In de haven hebben wij s ochtends een geweldige onweersbui op ons dak gekregen met een inslag vlak bij ons in de buurt. Heel vreemd om dan een indringende brandlucht te ruiken, maar niets in de omtrek te zien. Na de bui trok het zoals verwacht open en zijn wij tegen 2 uur op weg gegaan richting den Oever.
Onderweg ging al snel het t-shirt uit, want het zonnetje deed zijn best. Met een lekker windje uit het westen, was het goed sturen richting den Oever. Een beetje hoogte houden zodat wij bij een ruimende wind ook goed uit zouden komen. Vlak langs Oude Zeug en westelijk van de ondiepte bij Wieringer Vlaak gebleven.
de jachthaven van den Oever blijkt een prima plek voor een overnachting te zijn. 0S middags nog even een stukje gelopen, maar het dorp is net te ver om te lopen en de dreigende lucht zorgde ervoor dat wij niet te ver van de boor weg liepen. Even voor 8 acht, het eten was bijna klaar, barstte er weer een onweersbui los waarbij het leek of de hemlpoort open was gezet: maar goed dat de boot echt waterdicht is! Het eten heeft er niet minder om gesmaakt.
NW3-4 - half bewolkt, 18,3 NM op de GPS, 18,5 NM op het log

Dinsdag 17 juli - den Oever -> den Helder - 12,6 NM
De volgende ochtend stond er een stevige bries, wat ons er niet van heeft weerhouden op de (gratis) leenfiets van de jachthaven booodschappen te doen in het kleine, aandoenlijke den Oever. Op straat wordt door iedereen goeiedag gezegd; een echt dorp dus.
Vanuit de jachthaven ligt de sluis om de hoek. Het geluk was met ons, want wij konden nog net en als laatste schip mee in de schutting. Er lag nog wel een zeiljachtje dwars in de sluis, maar er was voldoende ruimte om afstand te houden. Door de stevige wind konden de schepen aan de lage kant maar lastig van de sluiswand wegkomen. Dit maakte de schipper van hetzelfde jachtje dat al dwars in de sluis had gelegen erg ongeduldig en hij besloot maar vast van de (hoge) kant weg te varen. Dat lukte hem niet erg best, want hij kwam weer dwars te liggen. Gelukkig voor hem had een groot motorjacht zijn bijboot (inderdaad, geen bootje) naast hem liggen. Deze fungeerde voor het zeiljachtje als mooie stootwil, zodat hij met de neus werd opgevangen. Na een scheldkanonade van de schipper van het jachtje (!) op de motorjacht (waarom weten wij niet) ramde het zeiljacht (in een poging achteruit te corrigeren) met de hekstoel de sluiswand nog even, bleef daarna nog een minuut of vijf doorschelden op de niets verkeerd doende schipper van het motorjacht (die en passant zijn bijboot wel uit bleef lenen om als stootwil te dienen voor het zeiljacht). Onze buren in de sluis zaten met dezelfde kromme tenen als wij, maar uiteindelijk voer hij dan toch de sluis uit. Op naar het wad met zuid-west 5-6 zodat den Helder redelijk bezield was.
Het schip naast ons in de sluis, een First 36.7 zette alleen het grootzeil, wij hadden het grootzeil met een dubbel rif klaar liggen, maar besloten het alleen bij de high aspect te houden. Een goede keus, want als wij even niet opletten liepen wij alsnog uit het roer en snelheid haden wij ook genoeg. Wij konden de First maar heel moeilijk voor blijven, maar het lukte wel. Doordat wij uiteindelijk wat betere slagen maakten, kwamen wij toch nog ruim voor de First in den Helder aan. Snel een box gekregen van de opvallend vriendelijke havenmeester van de KMJC.
Lopend naar het centrum van den Helder geweest voor wat boodschappen waarna wij s avonds bij de jachthaven hebben gegeten. Voor weingi geld (8,95) een half haantje met patat. Het smaakte ook nog best ;-)
ZW5-6 - half bewolkt, 12,6 NM op de GPS, 12,6 NM op het log

Woensdag 18 juli - den Helder -> IJmuiden - 44,8 NM
Na een heerlijke douche bij de KMJC zijn wij rond half elf vertrokken: weer op naar het zuiden. Wordt het IJmuiden of Scheveningen?
Met een rustige zuidwest-4 was het tegen de stroom in opkruisen door met Marsdiep, op naar het Schulpengat. Nog even getwijfeld of wij de Bollen van Kijkduin aan de oost- of westkant zounden passeren, uiteindelijk besloten om de ruimte te houden om zo hoog mogelijk te kunnen zeilen en langs de westkant gepasseerd. In 4 lange slagen vonden wij het na zon 7 uur varen wel welletjes en besloten wij om in IJmuiden te stoppen.
In de jachtclub van Seaport Marina een eenvoudige hap gegeten en voldaan de kooi in gedoken.
ZW4 - half bewolkt, 43,6 NM op de GPS, 44,8 NM op het log

Donderdag 19 juli - IJmuiden -> Stellendam - 47,8 NM
Wat zou de dag vandaag ons brengen? Wij zijn het erover eens dat wij tot op heden niet mogen mopperen. In de regen hebben wij nog niet gezeild, en over wind hebben wij ook niet te klagen gehad. De keus om helemaal buitenom te gaan, bleek ook goed uit te vallen. Als wij binnendoor naar IJmuiden waren gegaan, zou het afgelopen maandag en dinsdag niet leuk zijn geweest mo met de krachtige zuidwester wind en onweersdreigingen naar buiten te gaan.
Vandaag was het rustig weer en wij vroegen ons af waar wij vanavond uit zouden komen. Is Zeeland te ver en wordt het Scheveningen of lukt het Zeeland wel te halen? Tegen elf uur vertrokken wij uit IJmuiden, maar de ochtend beloofde weinig hoop voor een snelle tocht. Tegen wil en dank de motor gestart, grootzeil bij laten staan en de kegel in het wand gehezen. Zo ging het heerlijk stroom mee op de stuurautomaat richting het zuiden. Mooi de tijd om de banden voor de lifelijnen goed vast te zetten en voor een kleine reparatie aan de huik. Rond een uur of drie stak de wind wat op en konden wij met een lekkere ruime wind en de halfwinder op van de rust genieten. Inmiddels hadden wij besloten wat langer van deze heerlijke en zonnige dag te genieten en Scheveningen dus te laten liggen. Op naar Zeeland; Stellendam of misschien de Roompot? Bij de maasmond wat opgestoken om nog wat meer snelheid te hebben voor de oversteek, die soepeltjes verliep. Vanaf hier wat meer moeten vallen. Wij besloten toch Stellendam te doen omdat de Roompot toch wel erg veel verder is en het nu inmiddels al weer half vijf was geworden. Vlak voordat wij in het Slijkgat verder op zounden moeten steken, de halfwinder soepeltjes naar beneden gehaald (wij worden er steeds handiger in), waarna wij werden getrakteerd op een heerlijk opstekende wind tot zon 20 knopen. Als een speer ging het daarom met het stroompje mee het Slijkgat in naar de Goereese Sluis bij Stellendam. Hier aangekomen zagen wij de brug al een tijdje openstaan, dus wij gingen ervan uit dat het een volgende schutting zou worden. Het geluk is met de domme, want die brug bleef maar openstaan en toen wij richting de sluis voeren, stond deze nog steeds op groen. Nadat wij als een speer het grootzeil lieten zakken konden wij nog net aanschuiven de sluis in. Dat was weer een record: zeiltjes laten zakken.
De douches bij Stellendam blijven een genot, gewoon en douche zoals je thuis ook hebt. Complimenten aan diegene die heeft bedacht dit zo op te lossen!
NW2-4 - zon!, 43,6 NM op de GPS, 53,2 NM op het log

Vrijdag 20 juli - Stellendam -
Vroeg opgestaan om vandaan een slag te maken richting Blankenberge. Het weerbericht gooide echter roet in het eten. Driegende hoosbuien met onweer en hagel besloten ons te blijven liggen. Mooi de tijd om de tweede lier open te halen voor de hoognodige smeerbeurt. Dat heb ik geweten, want in tegenstelling tot de eerste lier, die vorige maand onder handen is genomen, kostte het erg veel moeite om twee tandwielen van alkaar los te krijgen. De aanhouder wint welliswaar, maar het leverde hem ook een paar pijnlijke handen op. Echter niet getreurd, want de lier loopt inmiddels weer als een zonnetje. Beter dan het zomerzonnetje, want die hebben wij vandaag niet gezien. Wie weet, morgen beter.

Zaterdag 21 juli - Stellendam -> Colijnsplaat - 44,7 NM
Weer vroeg opgestaan omdat wij vandaag willen kijken of het lukt naar Blankenberge te komen. Het stroompje loopt vanaf een uur of elf van noord naar zuid. Om half negen liggen wij in de Goereese sluis, waar wij om 9 uur al weer uit zijn. Snel de zeiltjes omhoog, er staat een pittige windkracht 5, maar een lekker bakstag windje. Het loopt erg lekker het slijkgat uit. Na een precies een uur komen wij aan het eind van het Slijkgat uit, bij de SG1 (net voor de Salona 45 die wat langer nodig had de zeiltjes te hijzen en goed te zetten, maar ons nu royaal voorbij komt zetten) Vanaf nu is het opsteken en hard werken pal tegen de wind in naar Blankerge. Er staat een behoorlijke golfslag en de wind maakt het er ook niet comfortabeler op. Even later toch maar een rif gezet. Om precies 11 uur maken wij de eerste slag. Wij varen nu over bakboord, wat met de golfslag wat meer comfort biedt. Na 3 kwartier moeten wij echter weer over stuurboord, met deze golfslag en een dikke windkracht 5 niet echt een comfortable tocht. Het doet ons wel goed dat de Why Not het zo goed doet; echt geweldig. Na nog twee slagen komen wij tegen 2 uur in de Banjaard, voor de Oosterschelde uit. De wind is inmiddels helemaal ingezakt en de snelheid is er hiermee aardig uit gegaan. Wij besluiten niet verder door te willen zetten en duiken de Oosterschelde in.
In de sluis komen wij met een aantal jachten naast een sportvisser te liggen. Nadat Hettie de lijn feilloos om de bolder weet te leggen krijgen wij een groot applaus vanaf deze vissersboot waarop een groot aantal kerels op een bankje zitten te genieten van het gebeuren in de sluis.
Wij besluiten door te varen naar Colijnsplaat. De eerste helft op de motor, het laatste stukje op rustig op het fokje naar Colijnsplaat. Tegen 5 uur leggen wij voldaan aan in box A14.
Bij het afrekenen komen we langs een viskraampje, waar Berry natuurlijk een haring scoort en Hettie zich tegoed doet aan een portie Kibbelingen.
ZW5-1 - zon!, 45,0 NM op de GPS, 44,7 NM op het log

Maandag 23 juli - Colijnsplaat -> Goes - 13,2 NM
Gisteren was het een wat mindere dag met regen en zijn wij naar Zierikzee geweest. De verwachting voor vandaag zijn in de ochtend nog redelijk weer, maar vanaf vanmiddag zou het minder worden. Wij besluiten redelijk op tijd Colijnsplaat te verlaten en besluiten niet naar st. Annaland te gaan (daar moet je eigenlijk mooi weer hebben) maar de beschutting van Goes op te zoeken. Dan kunnen wij vanmiddag daar ook rustig boodschappen doen.
Op weg naar de Zeelandbrug met een ONO windje, dus net even iets ruimer (wel oppassen voor de ondieptes natuurlijk). Wij zijn net te laat voor de brug van 11 uur, dus op het grootzeil even voor de brug heen en weer varen. Na de brug zijn wij (natuurlijk) weer als eerste weg, en hebben de rest daarna ook niet meet gezien ;-). Wij kunnen scherp aan de wind in n streep langs de ondieptes aan de oostkant van de Zeelandbrug richting de sluis van Goessche Sas. We hebben stroom tegen maar met de prachtig stabiel windje 4, is dat in het geheel geen straf. Vandaag was echt zon zeildag waar je er meer van zou willen hebben. (en jammer Paul, maar die Catalina 36 had het nakijken) Eenmaal bij de sluis aangekomen, kunnen wij deze bijna direct binnenvaren. Het is inmiddels kwart voor een, dus mooi op tijd (de brug bij Goes werkt tussen elf en een niet) om naar Goes te gaan. Het laatste stukje bij Goes worden wij wat opgehouden door een grote platbodem die stapvoets achteruit Goes in probeert te komen, maar wij hebben vakantie, dus wat maakt het uit?
Na de sluis blijkt de Werf vol te liggen, en worden wij dus richting de binnenhaven geleid. In de binnenhaven vinden wij nog een plekje aan de steiger in de aanloop. Dit blijkt een goede keus, want aan het eind van de dag liggen ze 5-6 dik in de binnen haven. Wij hebben een schip langszij liggen met een prettig stel.
In Goes eerste de boodschappen gedaan en daarna nog wat gaan shoppen. Tijdens het winkelen is het echt gaan regenen en dat is ook niet meer opgehouden. Echt triest weer is het.
Aan boord lekker gegeten: een half kippetje en een goed gevulde tonijnsalade gemaakt, een spelletje gedaan en relaxed wat gelezen. De regen mag wat ons betreft wel een keertje stoppen.